Drd. Linda PEŞCHIR: Lizica Codreanu, performer român în atmosfera pariziană de la început de secol


Eliza Codreanu s-a nascut în 1901 în familia avocatului Ion Codreanu din Bucureşti. Deşi parinţii au inscris-o la Scoala de Belle Arte din Bucureşti,  ea nu încetează să îşi urmeze marea pasiune dansul, prin cursuri particulare. Eliza Codreanu manifesta o mare atracţie faţă de activitatea artistică efervescentă a Paris-ului, iar visul ei se va împlini în anul 1919, când reuseşte să ajungă în capitala Franţei, acolo unde va atinge împlinirea artistică la care spera. Dar întalnirea cu marele oraş nu a fost uşor de suportat pentru tânăra Lizica. Integrarea în mediul artistic s-a facut cu dificultate. La Paris, Lizica a fost însoţită de sora sa Irina care era sculptoriţă. Cele doua surori, alături de compozitorul de origine română Marcel Mihailovici, leagă o prietenie care să le fie suport în oraşul avandardei artisitice. O mare bucurie pentru cei trei tineri a fost prietenia pe care au reuşit sa o stabilească cu marele Brâncuşi. Irina Codreanu a sperat că Brâncuşi o va accepta ca şi ucenic, dar Brâncuşi nu obişnuia să facă asta în atelierul lui.
Dupa un timp Brâncuşi avea să se împrietenească cu grupul de artişti şi să accepte chiar, disciople trei sculptoriţe romance: Margareta Cosăceanu, Miliţa Petraşcu şi Irina Codreanu. Tinerii artişti vor avea parte de sprijinul sculptorului şi prin intermediul lui, vor participa la viaţa culturală pentru care veniseră din Bucureşti la Paris. Lizica avea să dea audiţii şi să lucreze cu personalităţi ale dansului. Asfel ea va colabora cu Ida Rubinstein, fostă dansatoare în trupa lui Diaghilev. Dar Lizica Codreanu are alte ambiţii, dorinţa ei este de fi o dansatoare, nu de a face figuraţie în spectacole altor coregrafi. Intenţia ei de a fi coregraf şi de a prezenta propriile creaţii publicului parizian se va realiza şi cu ajutorul compozitorului Marcel Mihalovici, care va compune pentru coregrafiile ei precum lucrarea Dans, din fragmentul Preludiul Antic compus de acesta.
În atelierul lui Brâncuşi, Lizica a realizat o serie de fotografii printre statuile din atelierul marelui artist. Tot acesta i-a creea şi costumul de dans pe care ea l-a purtat cu aceasta ocazie. Lucrarea coregrafică pe care Lizica Codreanu a interpreta-o în atelierul lui Brancuşi, Gymnopediile, a fost compusa de Erik Satie. Brancuşi a creea pentru Lizica cu acea ocazie, o rochie cu un imprimeu în dungi dar necusută, ci prinsă uşor în ace de siguranţă. Pe cap a purtat coifuri compuse din forme conice special concepute pentru costumul original.
Dar activitatea ei scenică a fost consemnată intr-o cronica despre Marea Serata de gală organizată în beneficiul poetului Marcel Sauvage, la 7 ianuarie 1923, de către sindicatul profesional al scriitorilor, publicat în revista Comedia, interpretarea Lizicăi în baletul dispărut, O viaţă de Polichinelle, pe muzică de Marcel Mihailovici, este descrisă în termini elogioşi.’’ Domnişoara Lizica Codreanu a dansat pe această muzică de extremă avangardă intr-un stil cu adevarat original. Poziţiile sale cubiste sunt ingenioase şi adesea graţioase; ele sunt în orice caz cu ritmul muzical. Domnişoara Codreanu a terminat acest fragment foarte cuminte cu un eseu futurist al cărui inters nu poate fi negat.’[1]
Lizica Codreanu a colaborat şi cu Sonia Delaunay, pictoriţa care i-a creeat costumul pentru serata – spectacol, organizată de un grup de artişti la galeria Licorne. Conceptul artistic pe care Sonia Delaunay dorea să îl configureze era cel de ‚’’teatru al culorii’’ care trebuia să se alcătuiască după cum ea explică intr-un articol „Culoarea Dansantă“[2] ca un vers de Mallarmé, ca o pagina de Joyce: juxtapunere perfectă şi pură, înlănţuire exactă, fiecare element trebuie să fie dozat după importanţa lui, cu rigoare absolută. Frumuseţea rezidă în puterea de sugestie care atrage spectatorul să participe. ‘’ Pentru acest eseu pe care îl intitulează Dansatoarea cu discuri, Sonia Delaunay o alege pe Lizica Codreanu pentru că o consideră capabilă, prin gesticulaţia ei delicată bazată pe inlănţuiri delicată de poziţii, să imprime supleţe costumului acesta rigid, alcătuit din dicruri şi semi-dicuri, realizate din carton dublat de pânză colorată. Înţelegând constrângerile acestui ansamblu de discuri, care o obligă să se deplaseze într-o singură direcţie, frontală, Lizica, înlănţuie posturile în mod armonios, dominând perfect fiecare poziţie şi transformând ’’mereu raporturile cromatice’’Sonia Delaunay o consideră o eliberatoare a imaginaţiei, care prin dans se eliberează ea însăşi obţinînd un nou limbaj al culorii.’’[3] Colaborarea dintre cele doua artiste nu se opreşte aici. Ele vor face parte dintr-o echipă preocupată să reuneasă în operele lor elemente de fururim, cubism, costructivism şi dadaism. Tristan Tzara a ţinut ca Lizica să participe la seratele culturale avangardiste pentru a valorifica caracterul ei artistic independent dar cu certe nuanţe avangardiste, care fac din Lizica Codreanu o dansatoare care a adoptat cu uşurinţă dansul liber pe care doreşte să îl experimenteze în evloţii originale dar înconjurată de un mediu propice noilor tendinţe. În toată fervoarea culturală pariziană personalitatea artistică a Lizicăi, se alătură marilor artişti români precum Constantin Brâncuşi pentru a realiza o uninate culturală refăcută în afara graniţelor României. Cultura şi tradiţia românească, avangarda artistică, personalitatea artistică originală, sunt doar cîteva din caracteristicile prin care se remarcă şi Lizica Codreanu la Paris şi care devine unna dintre performerele independente ale saloanelor culturale pariziene care a promovat cele mai libere forme de mişcare născute atunci.





[1] Lizica Codreanu, o dansatoare romancă în avangarda pariziană, Doina Lemny, ed. Vellant, 2012, p. 41( Comedia , 25 ianuarie 1932)
[2] Aujourd’hui, art et architecture, n 17, 1958, p 43
[3] Lizica Codreanu, o dansatoare romancă în avangarda pariziană, Doina Lemny, ed. Vellant, 2012, p. 45