Comedia lui Plaut - de Alina Roxana LEONTE (IRIMIA)

Evoluţia dramaturgiei latine, în sensul spectacolului de teatru, este însoţită de ivirea primelor edificii destinate acestui scop,locaţii unde se recurgea la estrade provizorii, iar spectatorii stăteau în picioare.
La început spectacolele aveau loc la ocazii festive. Existau reprezentaţii de flaut realizate probabil de artişti etrusci,obligatoriu tragedii, comediile facându-şi apariţia abia în secolul al-II-lea î.Hr.
La sfârşitul veacului al-III lea i.e.n spectacolele se jucau la Roma pe scene de lemn anume construite, cu prilejul sărbătorilor oficiale ale oraşului: Ludi Megalensis în aprilie; Ludi Apollinares în iulie, Ludi Romani sau Magni în septembrie şi Ludi Plebei în noiembrie. În afară de spectacole, se mai jucă teatru şi cu prilejul inmormântarilor sau întoarcerii triumfale ale generalilor din război.
O comedie începea cu un prolog în care se făcea rezumatul piesei ce urma să fie prezentată. De obicei, piesele erau însoţite de muzică, de aceea rolul actorilor erau de 2 categorii: diverbia - care cuprindea monologuri sau dialoguri vorbite şi cantica - monologuri sau dialoguri cântate.

Aceasta trebuia să fie vie, naturală, să exprime direct situaţii şi împrejurări locale, să procedeze în general cu date dintr-o ordine principală a vieţii umane, să aducă în scenă moravurile epocii şi pe ale locului; stări de spirit capabile să exprime simţirea curentă a colectivităţii naţionale.
Cei mai însemnaţi şi importanţi în comedie ai teatrului latin sunt Plaut si Terentius.
Plaut a fost considerat cel mai mare dramaturg al Romei şi părintele comediei realiste satirice europene. S-a născut la Sarsina, la 254 i.e.n şi a murit în 184 î.Hr. A scris peste 120 de piese, dintre care i s-au atribuit doar 90 complete şi păstrate sunt 21 de piese.
În randurile ce urmeaza imi propun sa dezbat comedia latina în accepţiunea lui Plaut.
Am ales aceasta temă deoarece opera acestuia oferă un interesant tablou de moravuri, lucrarea în cauză abordând unul dintre acestea,şi anume: raportul dintre stăpâni şi sclavi, aspiraţia acestora de a scăpa din jalnică lor situaţie.
Prin prezenta lucrare propun prezentarea succinta a comediei latine, făcând referire la opera lui Plaut, a cărui originalitate poate fi „confundată” uşor pe fondul traducerii din Menandru. Pentru inceput voi rezuma cele 21 de piese ale acestuia, urmând ca, mai apoi, să ne oprim asupra unei tipologii de personaje create de acesta si anume: sclavul, privit din accepţiuni diferite.
De asemenea atenţia mi-a fost captivate de faptul ca acesta ţine seamă, deopotrivă, atât de gusturile vulgare ale unora cât şi de nevoile de rafinament ale altora, incât va da unele sfaturi directe: spectatorii se se abţina de a dormi, sforăi, în timpul jocului, femeile să vorbească mai puţin, parinţii sa-şi supravegheze copiii, asa încât aceştia sa nu tulbure spectacolul, si ca fiecare sa-şi ia locul în amfiteatru. Toate acestea ne dovedesc că Plaut era conştient de calitatea a unei bune parti din publicul sau. Astfel, esenţial pentru Plaut, e sa facă publicul să râdă neţinând cont ca desfăşurarea situaţiilor sa fie veridică si coerentă. Plaut, în consecinta, simplifică, schematizează, unde este cazul, exagerează, preocupările apărând doar caricaturi, în raport cu modelele lor greceşti, subiectele sale fiind făcute sa placă întregii lumi.

Daca legătura intimă cu viata poporului i-a furnizat insăşi substanţa operei sale, ambianţa spirituala din momentul cand el a inceput sa scrie si-a pus pecetea pe creaţia sa, scopul pe care acesta si-l propune e de a lovi viciile si nedreptătile şi nu în ultimul rând, de a da o lecţie de morală.

Citește materialul integral în ComUnique Nr. 10-12 / 2015